Back in backpackerslife! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita - WaarBenJij.nu Back in backpackerslife! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita - WaarBenJij.nu

Back in backpackerslife!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

24 November 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Saigon, Vietnam

Wat is het heerlijk om na 3 weken op 1 plek te zijn geweest weer rond te reizen in Cambodja en Vietnam! De plekken waar ik geweest ben na het vrijwilligerswerk zijn echt compleet het tegenovergestelde van het preutse, traditionele Samraong. Terwijl daten in Samraong in het diepste geheim moet gebeuren, kijkt er in de grote steden niemand van op dat elke kalende, uitgezakte 40+ westerling een Aziatisch meisje meeneemt naar zn hotel. En waar ze in Samraong waarschijnlijk niet eens van het bestaan van drugs afweten, kan je in Silhanoukville of Siem Reap op elke straathoek wel wat wiet, coke of een happy shake krijgen. Wat ik wel geweldig vond aan Samraong is dat we daar de enige westerlingen waren, iedere fietstocht naar het weeshuis werden we enthousiast begroet door mensen die zwaaiden en hello riepen. Het was trouwens erg komisch om iets te proberen te bestellen/vragen daar, zodra je ook maar 1 woord Engels zei begonnen ze heel zenuwachtig te giechelen en allemaal andere mensen erbij te halen.. Helaas was mn Khmer ook niet bepaald vloeiend;)
Maargoed, ik ben alweer 2 weken terug in de bewoonde wereld. Ben bijna een week in Sihanoukville gebleven. Daar heb ik op het strand gelegen, naar wat eilanden geweest, gekayakt, gezwommen en hele mooie feestjes gebouwd! De eilanden waren heel gaaf, je hebt er nog rustige, verlaten stranden, helder water en niet superveel toeristen. Na Sihanoukville zijn we 3 dagen naar Kampot geweest, n stadje aan de rivier. We gingen een dag naar een National Park (niet echt zoals je denkt dat een national park is, er waren vooral veel restanten van wat ooit een stadje was in de Franse koloniale tijd, maar nu een spookstad is geworden). Je had daar ook een casino in de bergen en dichtbij is een punt op een klif waar gokkers soms vanaf sprongen omdat ze alles verloren hadden. We hadden echt een geniale gids die dag, hij stelde zichzelf bloedserieus voor als Jack Daniels.;).
Vanaf Kampot gingen we met de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Over dit stukje van 150 km hebben we maar liefst 5 uur gedaan, wel 30 hele kilometers per uur dus:P. Ik ging vooral voor de S-21gevangenis en de killingfields naar Phnom Penh. Voor de personen die niks over de Rode Khmer of Pol Pot weten zal ik even een korte geschiedenisles geven : In 1975 trok het leger van de Rode Khmer de hoofdstad Phnom Penh binnen, en dwong iedereen om naar het platteland te verhuizen, PP en ook de andere steden waren binnen 3 dagen compleet verlaten. Iedereen moest verplicht boer worden en geld, onderwijs, godsdienst en privébezit werden afgeschaft. Iedereen moest keihard werken en kregen maar een klein beetje eten per dag. Mensen werden opgepakt om redenen als een vreemde taal (bijv Frans) kunnen spreken, een hoge functie gehad hebben bij de vorige overheid of een bril dragen (die personen waren waarschijnlijk ‘slim’). S-21 is 1 van de gevangenissen die in die tijd werd gebruikt, en vanuit daar gingen de ‘misdadigers’ meestal door naar de killing fields om gedood te worden. Mensen werden niet vermoord door kogels (te duur), maar bijvoorbeeld met bijlen, schoppen, hamers, of al het andere wat je maar kan gebruiken. En (sorry voor het lugubere verhaal) er staat een boom bij de Killing Fields waar baby’s en kinderen tegenaan gegooid worden om ze te doden. In totaal zijn er waarschijnlijk (ze weten het niet precies) tussen de 2 en 3 miljoen mensen doodgegaan, dat is ongeveer een kwart van de bevolking! Niet alleen omdat ze vermoord werden, maar ook doordat ze uitgeput, uitgehongerd of ziek werden. Begin 1979 heeft Vietnam de Cambodjanen van de Rode Khmer bevrijd. Het rare is dat Pol Pot gewoon in vrijheid, ergens in de jungle geleefd heeft tot 1998!

Vanuit Phnom Penh ben ik met de boot naar Vietnam gegaan over een zijrivier van de Mekong. Leuk om op een andere manier een land binnen te komen dan die eeuwige bussen.;) We voeren langs mensen die zichzelf, hun kleren en de vuile vaat in de rivier wasten, ernaast stonden een paar waterbuffalo’s te badderen. Ik ben ongeveer 3 dagen in de Mekongdelta geweest, en dat was af en toe wel een belevenis. Vooral in Ben Tre spreken mensen amper of helemaal geen Engels. Iedereen in de bus ging zich ermee bemoeien waar ik eruit moest, alleen ik verstond er natuurlijk niks van, best ongemakkelijk:P. Dingen als uitleggen waar ik heen wilde achterop de motorbike waren ook vrij hilarisch. Ik hoopte dat ik de enige toerist zou zijn, maar helaas werd dit verpest door de afritsbroek-met-sandelen-tourgroep;) (Die hebben gewoon een gids die Vietnamees kan). Oja ik had een beetje Vietnamees geleerd van mn gids in de boot, ik dat proberen bij die mensen.. Die begrepen er helemaal niks van haha. Heb nu een beetje geoefend en kan een minigesprekje voeren in t vietnamees:P
Ondertussen ben ik in Saigon (tegenwoordig heet t Ho Chi Minhstad) aangekomen. De grootste (maar niet de hoofdstad) stad van Vietnam. Er wonen 7,5 miljoen mensen en volgens mij zijn er minstens 100miljoen motorbikes. Gister ben ik naar de Notre Dame geweest, vandaag naar het War museum (maar om nou ook nog uitgebreid over die oorlog te gaan vertellen wordt me wat teveel):P. Het uitgaan is ook erg bijzonder hier, er is een straat waar iedereen bier zit te drinken op plastic stoeltjes. Een behoorlijk groot biertje (ik denk bijna 0,5L) kost 12000 dong, is ongeveer 50 cent! Morgen ga ik eerst naar de Cu Chi Tunnels toe, heeft met de Vietnamoorlog te maken (die wordt hier trouwens de Amerikaanse oorlog genoemd), daarna naar Mui Ne, een strandbestemming een paar uur naar het noorden hier vandaan! Thanks nog voor alle reacties enzo, en hou me een beetje op de hoogte van de laatste roddels en nieuwtjes uit NL!

• 24 November 2012 - 15:59

Yvette:

Het is hier koud, mistig en je hebt ons sinterklaastoetje gemist.
    Nee hoor, het leventje is hier saai vergeleken met jouw belevenissen. Leuk om je verhalen te lezen, leren wij ook nog wat van de cultuur/geschiedenis daar :) Geniet ervan en nog veel plezier!
    Xx

• 24 November 2012 - 21:12

Harmke:

hoi anita,

een ontroerend stukje geschiedenis hoor.
    in een paar dagen al een beetje vreemde taal onder de knie, petje af hoor.
    grort van een regenachtige koeweg.

• 24 November 2012 - 23:01

Jan En Jantine:

Hey Anita

Hier weer een berichtje van ons.
    Wat leuk om weer je verhaal te lezen, en jan vroeg als je niet een kratje bier
    voor hem mee kunt brengen. Lekker goedkoop volgens hem. hahaha
    Geniet er nog van.

Groetjes jan en Jantine

• 25 November 2012 - 08:21

Annelies:

Hey,

Leuk om weer je belevenissen te lezen. Interessant om te lezen, ook de geschiedenis.
    Veel plezier nog!
    X Annelies

• 25 November 2012 - 10:38

Jacqueline:

Anita wat leuk om jou verhalen te lezen, zo beleven wij ook de cultuur! En fijn om te horen hoe leuk je het hebt. Je kunt gaan kiten of windsurfen in Mui Ne zag ik, ga je dat doen?! En heb je nog foto's van jou op een olifant of 'roeiend'? De Chu Chi Tunnels lijken me heel spannend. Geniet ervan :)

Liefs

• 25 November 2012 - 13:39

Eva:

Leuk verhaaltje weer Anni! Heel veel plezier in Vietnam! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 25 November 2012 - 20:53

Gerrie:

Hoi daar in dat verre land .
    Wat een leuk verhaal volgens mij wou je vroeger schrijfster worden kan je alsnog doen hoor.
    Groetjes Bovendorpjes

• 02 December 2012 - 15:25

Tante Dieny En Oom Gerrit Bosch:

Hoi Anita.

Heb gisteren al je reisverslagen gelezen.
    Wij zijn ook 2 keer in Bangkok en Chiang Mai geweest.
    Fantastisch wat je allemaal doet en mee maakt.
    Geniet met volle teugen van deze schitterende reis.

Groetjes tante Dieny en oom Gerrit

• 03 December 2012 - 12:24

Anita:

Bedanjt voor alle reacties!! leuk om wat van jullie te horen:)

• 06 December 2012 - 23:34

Oom Chris En Tante Wil Uit Zwolle:

Hai Anita

Vandaag je nieuwe verslag gelezen! Wat is het toch een prachtige reis!
    We hopen dat je alles kunt verwerken en kunt genieten van alle mooie dingen.
    En wij zitten hier maar in ons kliederlandje, waar nu zowaar een beetje sneeuw ligt en waar morgen volgens de weermensen een nieuwe lading zal vallen!
    Groetjes en tot mails.