Lazy Laos and crazy Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anita - WaarBenJij.nu Lazy Laos and crazy Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anita - WaarBenJij.nu

Lazy Laos and crazy Thailand

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

Ik loop over de avondmarkt in Vientiane, en ik geloof dat er hier iets mis is. Geen ‘Buy somethiiiiing’, ‘lady have a look in my shop’. Wow, wat een rust! Eindelijk is winkelen weer leuk! Ik wil een portemonnee kopen en moet serieus zeggen: ‘ hee euhh ik wil dit misschien kopen, dus hoe duur is het?’ Wat een verademing na al die opdringerige Vietnamezen. De tuktuk-chauffeur doet een dutje in zn hangmat. Hooguit zegtie: ‘gaaaaaapp, tuktuk?’ En gaat weer verder met chillen.
Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar vergeleken met andere steden in Azië lijkt het eerder op een dorp. Ik moest hier een paar dagen doorbrengen om te wachten op mn visum voor Myanmar, maar er was eigenlijk niet heel veel te beleven. Gelijk nadat ik mn paspoort terugkreeg ben ik op de bus naar Vang Vieng gesprongen.
Vang Vieng staat bekend om het tuben: in een band van de rivier afdrijven en ondertussen stoppen bij alle barren/ziplines/glijbanen enz... Maar omdat er teveel doden zijn gevallen is alles behalve het tuben zelf nu gesloten. De stad is nu uitgestorven vergeleken met hoe het was, maar gelukkig werd er een tubingparty georganiseerd de dag nadat ik aankwam. We zijn met een supergrote groep (misschien 150 tot 200 mensen?) wezen tuben, gewoon je eigen drinken meenemen en chillen in de band, was mooi!

Vanaf Vang Vieng ben ik met de bus naar Luang Prabang gegaan, een busreis met supermooie uitzichten, langs dorpen met mensen in traditionele kleding enzo, jammer dat ik niet even uit kon stappen. Erg comfortabel was het niet trouwens, voor wie het weggetje kent vanaf de bovenweg naar het huis van mn ouders, nou dat zou een prima weg zijn voor in Laos waar de bussen overheen rijden. Luang Prabang is een mooie stad met vooral erg veel...... Tempels!! Maar eigenlijk heb ik na 3 maanden (of eigenlijk al na 3 weken) in Azië wel genoeg tempels en boeddha’s gezien, dus ik ben een beetje een luie toerist geworden. Heb nog wel een uitzichtberg beklommen hier! En heb 1 dag superver gelopen naar een dorpje verderop, waar de schoolkinderen om me heen stonden te giechelen. Verder kerst gevierd met een meisje die ik nog uit Chiang Mai ken en met Australiërs en Engelsen. In Laos is er een avondklok om half 12, dus dan sluiten de barren, maar speciaal voor kerstavond bleef het open tot half 2.

Vanaf Luang Prabang wilde ik naar Bangkok, om dan verder naar het zuiden te gaan (Koh Tao en Koh Phangan, de eilanden) om hier oud en nieuw te vieren. Dat betekende een paar dagen reizen met de bus en trein. In mn relaxte Laos modus kom ik aan op het station in Bangkok en ik word gelijk bestormd door een horde tuktuk- en taxichauffeurs. Ooooja, zo werkt het hier. In Bangkok per ongeluk in een synagoge gevraagd of ze misschien een kamer voor me hadden? {Met al mn bagage op zoek naar een hostel is niet bepaald mn hobby, dus ik loop overal waar maar hotel, hostel, guesthouse of .....house staat naar binnen. Dit was dus het Chabad house:) ).
En dan een avontuurlijke busreis naar het zuiden. (Dit had ik al op facebook gezet, maar voor de mensen zonder facebook zal ik het nog een keer vertellen). Ik zat samen met een Engelse in de verkeerde bus. De bus ging wel naar het zuiden van Thailand, maar niet naar de plaats waar ik een bootticket voor had. Ik probeerde te regelen met de chauffeur dat hij ons onderweg ergens kon afzetten, maar helaas sprak hij niet echt Engels. Gelukkig had de Engelse jongen een Thaise vriend die het heeft uitgelegd door de telefoon. Hij zou ons ergens in de buurt afzetten. Vanaf daar een stukje met een andere bus, die ons weer midden in een of ander dood stadje afzette. Het was ondertussen midden in de nacht trouwens, uur of 3. Maarrr in Azie komt altijd alles goed (tot nu toe dan) dus er stond gelukkig een motorbike-chauffeur, die ons 14 kilometer verderop heeft gebracht (met zn 3en + bagage op 1 motorbike). Dus gelukkig uiteindelijk wel aangekomen op Koh Tao! Had al een tijd geleden geboekt met Esmee op Koh Tao om naar de new years eve party (fullmoon party) te gaan op Koh Phangan.. Wowww wat een belevenis was dat! Ik weet niet hoeveel mensen er waren, ik hoorde geruchten van 45.000, maar geen idee of dat waar is. Het was in ieder geval een heel mooi feestje en heb het nieuwe jaar goed ingeluid! Had verder helaas niet zoveel tijd meer op Koh Tao, anders had ik nog wel willen duiken.. Misschien nog ergens verderop in mn reis.
Ben nu alweer terug in Bangkok, nog even een paar dingen regelen en dan vlieg ik 4 januari naar Myanmar (Birma). Totaal iets anders dan de rest van de landen waar ik tot nu toe ben geweest. De enige manier dat je het land langer dan 24 uur binnen kan komen is vliegen, en je kan je bankpas niet gebruiken (maargoed, die ben ik kwijtgeraakt dus daar heb ik niet zoveel last van) dus je moet alles in perfecte dollarbiljetten meenemen. Heb er heel erg veel zin in, maar vind het ook wel spannend, er zijn veel minder toeristen dan hier , dus hoop dat het niet te eenzaam word. Anders ga ik wel Birmees leren en vrienden worden met de locals.
Zo, dat waren mn belevenissen wel weer! Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar trouwens!

  • 02 Januari 2013 - 19:23

    Marieke:

    Heee Aniii klinkt fantastischhh! Je maakt genoeg mee daar volgens mij en leuk ook dat je het thuisfront laat meegenieten (of jaloers maakt!!). Ik vind het super leuk om je verhaaltjes te lezen, ik hooor je alles vertellen haha. Heeel veel plezier nog, geniet ervan! Dikke kus! PS We missen je wel hoor, er wordt ook niet meer geroeid :( haha

  • 02 Januari 2013 - 22:34

    Evie:

    Hey Anita wat een verhaal weer, je vermaakt je daar dus nog prima. Veel reis plezier nog.

  • 03 Januari 2013 - 17:32

    Harmke:

    hey anit,

    leuk om je belevenissen weerr te lezen.
    ja, ja maar goed dat pap thuis was vanochtend.

  • 04 Januari 2013 - 20:04

    Jan En Jantine:

    Hey Anita

    Wat een verhaal, leuk om zo je belevenissen te lezen.
    Nog een gelukkig nieuwjaar.

    Groetjes Jan en Jantine

  • 09 Januari 2013 - 18:44

    Rosanne:

    HAHAHA geniaal. Nog bekenden tegen gekomen daar met nieuwjaar? Weet van aantal NLers-op-reis dat ze er ook waren (maar met 45.000 man is die kans wel wat klein natuurlijk...) Dat weggetje van de bovenweg jaaaa haha met een fiets is dat al drama, laat staan met een auto/bus. Nog maar een dikke maand annie, blijf vooral genieten! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Anita

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 16498

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 15 Februari 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: